You must go where I cannot

 
Har precis sett the Secret of Kells och jag finner knappt ord. Fantastisk, himla vacker animation, inte förutsägbar och så så SÅ speciell.
 
 
Ovan har ni den unga huvudpersonen Brendan. Han bor i klostret Kells. En medeltida utpost som de bygger en stor mur runtom för att skydda sig från the Northmen, som vill åt deras guld. Av de äldre munkarna får Brendan höra historier om en magisk bok, skriven av Broder Aidan (som äger) av Iona.
 
Iona har redan attackerats av barbarerna the Northmen men Aidan kom undan och tog sig till Kells för att lämna över boken till Brendans farbror, chefen/ledaren (abbot) över klostret.
 
 
(Aidan har även en grym katt, Pangur Ban.) Men boken är inte färdig, det viktigaste uppslaget är tomt. Så Brendan går utanför muren för första gången på ett uppdrag och träffar min favvokaraktär, Aisling <3.
 
 
Hon äger skogen utanför muren, som är fylld av faror.
 
 
Aisling är en mäktig magisk varelse och vill först ha ut Brendan och Aidens katt.
 
 
Men sedan blir de homies och allt äger för ett tag <3.
 
 
Jag tyckte förresten den blev läskig ibland, men jag är väldigt lättskrämd och klarade av det. Men så att ni vet!
 
Tänker inte skriva mer än så, älskar hur otroligt vackert den är gjord och filmens handling och ja, åh. Om du inte redan sett den se den <3! Fin sång från filmen, Aisling Song (på youtube).
 
Denna film består tyvärr mestadels av män, det finns en kvinnlig biroll (Aisling, som äger mer än någon annan i filmen). Men ja, detta suger!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0